Toelichting op stakeholderinteractie en materialiteit
Recept voor een Impact Report
Relevante onderwerpen voor ons en onze stakeholders. Daarover rapporteren we in dit Impact Report. Om te bepalen wat die onderwerpen zijn, raadplegen we vele bronnen. We peilen de verwachtingen van onze interne en externe stakeholders, houden onze strategische pijlers tegen het licht, en onderzoeken de maatschappelijke ontwikkelingen die onze organisatie kunnen beïnvloeden.
Hiervoor gebruiken we externe onderzoeken, media- en politieke scans, issue-analyses, individuele gesprekken en HeartBeat; ons medewerkerstevredenheidsonderzoek. Daarnaast kijken we naar de GRI-richtlijnen, onze reputatieonderzoeken, bedrijfsrisico’s, trendanalyses, marktontwikkelingen en factoren die invloed hebben op vertrouwen en reputatie. Al deze bronnen brengen de voor ons meest materiële onderwerpen voort. Samen vormen ze de basis voor ons Impact Report.
In 2021 vroegen we onze interne en externe stakeholders om de materiële onderwerpen te prioriteren. Zoals ons stakeholderoverzicht aantoont, werkten er in totaal 215 stakeholders mee aan deze analyse. Ons Senior Leadership Team (SLT) en Senior Management Team (SMT) keurden de uitkomsten vervolgens goed, waarmee zij verantwoordelijkheid dragen voor acties en prestaties op deze materiële onderwerpen. Onze voortgang en het beleid voor deze materiële onderwerpen wordt jaarlijks geëvalueerd aan de hand van behaalde resultaten. Als dit aanleiding geeft om onze aanpak of ons beleid te wijzigen, dan rapporteren we daarover in de betreffende hoofdstukken.
Hieronder staan – in alfabetische volgorde – de materiële onderwerpen die in dit Impact Report aan bod komen:
Betrouwbaar en toekomstbestendig netwerk: Werken aan een betrouwbaar, innovatief en toekomstbestendig netwerk dat beschikbaar is voor iedereen.
Circulaire economie: Werken aan een economie waarin gebruikte producten een nieuw leven krijgen, grondstoffen gerecycled worden en producten langer gebruikt worden.
Dataveiligheid van onze klanten: Beschermen van klanten, consumenten en bedrijven tegen (cyber)criminaliteit.
De klant centraal stellen: Klanten centraal stellen door naar ze te luisteren en samen met hen bestaande en nieuwe producten en diensten te verbeteren en ontwikkelen.
Digitale inclusie voor iedereen: Zorgen dat heel Nederland op een verantwoorde manier mee kan komen in de digitale samenleving, door te helpen om digitale vaardigheden te leren.
Diversiteit en een inclusieve cultuur: Een diverse en inclusieve werkomgeving creëren die een afspiegeling is van de samenleving; een plek waar iedereen zich thuis en veilig voelt.
Elektromagnetische straling: Transparantie bieden en open communiceren over de mogelijke gezondheidseffecten van elektromagnetische straling.
Energieverbruik en CO2-emissies: Actief verminderen van het energieverbruik en de CO2-emissies die uitgestoten worden als gevolg van de bedrijfsactiviteiten van VodafoneZiggo.
Ethisch werken: Werken op een verantwoordelijke, eerlijke en integere manier.
Financiële prestaties: Gezonde en solide financiële prestaties nastreven om op lange termijn waarde te kunnen blijven creëren voor al onze stakeholders.
Governance en wet- en regelgeving: Verantwoord en goed bestuur op de lange termijn en voldoen aan wet- en regelgeving.
Innovatieve producten en diensten: Vernieuwende producten en diensten bieden die mensen verbinden, vooruithelpen en in staat stellen om deel te nemen aan de maatschappij.
Maatschappelijke partnerships: Samenwerken met (en ondersteunen van) organisaties die zich richten op het bevorderen van digitale en sociale inclusie.
Privacy van onze klanten: Beschermen van (en verantwoord omgaan met) persoonlijke klantgegevens.
Technologische oplossingen voor de maatschappij: Producten en diensten bieden die bijdragen aan een samenleving die veiliger, efficiënter, gezonder, digitaler en schoner is.
Transformatie naar een digitale organisatie: Werken aan een wendbare, flexibele organisatie die voorbereid is op de digitale toekomst.
Verantwoord en ethisch ketenbeheer: Werken aan een eerlijke, ethische en verantwoorde in- en verkoopketen.
Verantwoordelijke werkgever: Medewerkers ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling, via trainingen, persoonlijke begeleiding en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.
Wie zijn onze stakeholders?
Van individuen tot bedrijven, van instellingen tot de overheid. VodafoneZiggo maakt communicatie mogelijk voor de hele samenleving. Iedereen die beïnvloed wordt door onze acties, of die invloed heeft op ons, zien wij als stakeholder. Als een van de grootste telecomaanbieders in Nederland, dienen we een groot maatschappelijk belang. Daarom houden we voortdurend contact met stakeholders. We willen weten wat er speelt in de wereld en welke rol zij daarin zien voor VodafoneZiggo. Hun inzichten vormen waardevolle input voor onze strategische keuzes. In onderstaande stakeholdertabel geven we inzicht in de dialogen die we in 2021 met onze stakeholders voerden, de frequentie van die gesprekken en de onderwerpen die naar voren kwamen. Ook is te lezen hoe wij daar als organisatie op hebben gereageerd.
Stakeholdergroep | Hoe we in gesprek zijn | Onderwerpen en issues 2021 | Onze reactie | Koppeling materieel onderwerp |
Klanten | 1. Reputatieonderzoek (op kwartaalbasis); | 1. Verbeterde klantervaring en -loyaliteit; | 1. Investeren in digitale infrastructuur; | 1. Dataveiligheid van onze klanten; |
Medewerkers | 1. Heartbeat-onderzoek (drie keer per jaar); | 1. Thuiswerken en hybride werken; | 1. We hebben een blauwdruk ontwikkeld voor het hybride werken tijdens en na de coronacrisis; | 1. Diversiteit en inclusieve cultuur; |
Overheid (o.a. politiek, ministeries, en regelgevers) | 1. Regelmatig overleg met directie en allerlei andere niveaus binnen de organisatie over verschillende thema's (doorlopend); | 1. Gebruikstoename door corona op onze netwerken; | 1. We blijven onze input geven voor voorgestelde beleid, en we blijven ons inzetten om compliant te blijven met nieuwe wet- en regelgeving; | 1. Circulaire economie; |
Industrie (o.a. sector- en brancheorganisaties) | 1. Regelmatig contact via sectororganisaties (bijv. Nldigital, VNO-NCW, Monet) (doorlopend); | 1. Interoperabiliteit; | 1. We blijven constructief samenwerken met de sector- en brancheorganisaties om issues rondom interoperabiliteit, etc. af te stemmen; | 1. Circulaire economie; |
Maatschappij | 1. Streven om (wisselende, soms tijdelijke) allianties te bouwen om problemen te agenderen, op te lossen en/of beleid te beïnvloeden. Denk hierbij aan de Alliantie Digitaal Samenleven die mensen in staat wil stellen om mee te doen in de digitale samenleving (incidenteel); | 1. Digitale inclusie; | 1. We hebben een blauwdruk ontwikkeld en gedeeld voor het hybride werken werken tijdens en na de coronacrisis; | 1. Circulaire economie; |
Investeerders gemeenschap | 1. Op verschillende niveaus (van directie tot operationele bedrijfsvoering) samenwerken met moederbedrijven en (buitenlandse) collega's (doorlopend); | 1. Marktontwikkelingen; | 1. Verduidelijken van onze strategie, GigaNet en financiële verwachtingen naar buiten toe; | 1. Betrouwbaar en toekomstbestendig netwerk; |
Leveranciers | 1. Performance promo planning calls (tweewekelijks); | 1. 5G; | 1. Vanwege onze constructieve relatie met onze leveranciers, door de hoge vergaderfrequentie, werden er tijdig oplossingen gevonden voordat er onvoorziene situaties optraden; | 1. Circulaire economie; |