Security: hoge ambitie en stevige maatregelen
Het is heel simpel: als het om veiligheid gaat, willen we de beste van de klas zijn. In 2021 hebben we die ambitie bepaald, en sindsdien zetten we stappen om dit te bereiken. Te beginnen met stevige maatregelen die onze e-mailsecurity naar de hoogste standaard brengen.
Cyberaanvallen. Dat woord komen we de laatste jaren vaker tegen dan ons lief is. Ransomware, spyware, spoofing, worms, phishing en smishing – de cybercrime groeit en woekert mee met de snelle digitalisering van de samenleving. Zeker nu we met z’n allen meer zijn gaan thuiswerken, digitaal communiceren en online winkelen.
SECURITY EXPERTS
Al onze klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat hun data voor 100% veilig is bij VodafoneZiggo. Daarom gaan onze security experts dagelijks de strijd aan met alle mogelijke interne en externe fraude, misbruik en criminaliteit. Hoe? Door producten en diensten continu te analyseren op veiligheidsrisico’s. Door digitale verdedigingsmuren op te werpen tegen cybercrime. Door nauw samen te werken met overheidsinstanties en met andere telecomproviders. En door het veiligheidsbewustzijn van onze medewerkers te vergroten.
Resultaat 2021 | Resultaat 2020 | |
% nieuwe medewerkers die training module over Code of Conduct omtrent veiligheid en security heeft doorlopen | 100% | 100% |
% medewerkers dat privacy e-learning heeft doorlopen | 100% | 100% |
DIGITALE VEILIGHEID
De lat ligt voor ons nu hoger dan ooit. We zetten al jaren in op digitale veiligheid, maar in 2021 hebben we hier nog stevigere ambities in bepaald. We vinden dat al onze klanten veilig moeten kunnen e-mailen. En dat is echt niet vanzelfsprekend. 99 procent van de ransomware-aanvallen begint met een linkje in een mail of bericht. Zo komen hackers binnen om je device of netwerkomgeving te kapen. Nog steeds klikken zo’n 1 op de 4 mensen op dit soort linkjes. En ongeveer 1 op de 12 geeft persoonlijke informatie door op een achterliggende pagina.
Privacy, cybercriminaliteit, big data – op het gebied van wet- en regelgeving vragen allerlei uitdagingen onze aandacht. Ook bij bevolking, politiek en pers groeit de bewustwording rondom deze onderwerpen. Het is een grote verantwoordelijkheid om hiervoor oplossingen te ontwikkelen.
Barbara de Ridder - Jongerden
Executive Director External & Legal Affairs
IN QUARANTAINE
Het is daarom tijd voor stevige maatregelen. Te beginnen met een strengere beveiliging aan de poort. Mails en sms’jes die niet voldoen aan veiligheidseisen, mogen er niet meer doorheen komen. En als er tóch iets misgaat, isoleren we de besmetting meteen van de rest van het netwerk. Precies: in quarantaine. Dat gebeurt bij particulieren én bedrijven. Zo helpen we de verspreiding van infecties te voorkomen.
VEILIGHEID BOVEN GEMAK
En we gaan nog een stap verder. Voor al onze klanten bieden we multifactor-authenticatie aan. Net zoals we dat voor onze medewerkers al hebben. Als klant kun je dan bijvoorbeeld via een sms met beveilingscode je identiteit bevestigen. Zelfs een hacker die inloggegevens heeft, wordt zo nog buiten de deur te houden. Deze authenticatie betekent even wat extra werk voor onze klanten. Maar we vinden veiligheid belangrijker dan gebruiksgemak. De risico’s zijn simpelweg te groot geworden. Dus doen we er alles aan om te zorgen dat onze klanten toch veilig en met vertrouwen online kunnen zijn.
IEDEREEN DOET MEE
We bieden een complex mobiel en vast netwerk aan, midden in een wervelwind aan nieuwe ontwikkelingen. En tegelijk blijven we voldoen aan alle verplichtingen voor de bescherming van onze klanten en hun data. Hier zijn we trots op. Maar het komt niet vanzelf. We vinden dat veiligheid in iedere vezel van het bedrijf moet leven. Dat begint bij de ‘tone at the top’ in ons eigen bedrijf. Vanaf 2021 dragen we een duidelijk verhaal uit: cybersecurity is van ons allemaal. Die grote ambities – de hoogste standaard, de beste van de klas – bereiken we alleen als íedereen meedoet.
Ook buiten onze muren slaan we de handen ineen. We verenigen onze kennis en ervaring met die van andere grote spelers, en zijn structureel in gesprek met overheden, justitie, sectorpartijen en andere branches. Het doel: samen toewerken naar een landelijke aanpak en registratie van cybercriminaliteit. Zo zetten wij ons niet alleen in voor onze klanten, maar ook voor een veilige samenleving.