Alles voor een gezonde wereld

In onze hele organisatie spelen duurzaamheid en circulariteit een steeds grotere rol. Van een groeiend bewustzijn onder onze medewerkers tot stevige ambities en meetbare resultaten. We zoeken voortdurend naar kansen om efficiënter en energiezuiniger te zijn en minder grondstoffen te gebruiken. Lees hier welke stappen we in 2021 hebben gezet en hoe die bijdragen aan onze ambities.  

AMBITIE EN SPEERPUNTEN

Van modems tot datacentra – al onze producten en diensten hebben een impact op het milieu. We stoten CO2 uit, gebruiken natuurlijke grondstoffen en produceren afval. Voorkomen kunnen we dat niet. Maar we zijn er wél op gebrand om die milieu-impact elk jaar verder te verkleinen. Onze overkoepelende ambitie is om voor 2025 onze CO2-voetafdruk te halveren ten opzichte van 2018, en om 287 TJ aan energie te besparen tussen 2021 en 2024.  

Net als onze moederbedrijven Vodafone Group en Liberty Global hebben wij ons gecommitteerd aan het Science Based Target initiative (SBTi). Daarmee zijn onze duurzame doelstellingen door een onafhankelijke partij getoetst aan het klimaatakkoord van Parijs. Als vervolgstap stellen we onszelf als doel om de uitstoot in de hele keten te reduceren en het restant te compenseren tot nul. Wij verwachten deze ‘net zero’ ambitie medio 2022 bekend te maken. Afgelopen jaar hebben we met het uitgeven van duurzame obligatieleningen onze financieringsstrategie direct gekoppeld aan onze klimaatambities. Zie ook de paragraaf over onze financiële prestaties.  

Impact op onze milieuprestaties bereiken we op drie speerpunten: onze eigen operatie, onze klanten en onze medewerkers. Lees hier wat we op deze gebieden doen om onze stevige ambities werkelijkheid te maken.   

ONZE AMBITIES EN DOELSTELLINGEN

Zo verkleinen we onze impact op het klimaat:

  • We besparen op energie.  Met als doel om tussen 2021 en 2024 ten minste 287 TJ aan energie te besparen 

  • We beperken onze CO2-uitstoot. De overkoepelende ambitie is om in 2025 onze CO2-voetafdruk gehalveerd te hebben ten opzichte van 2018

  • We gebruiken 100% duurzame windenergie uit de EU

  • We compenseren de CO2-uitstoot die we niet kunnen voorkomen

Zo besparen we energie en beperken we CO2-uitstoot:

  • We bieden steeds meer en hogere kwaliteit onlineverbindingen, waarmee je feilloos virtueel communiceert. Zo willen we de CO2-uitstoot van het werkgerelateerde verkeer in heel Nederland verminderen

  • Onze nieuwe mediaboxen zijn steeds kleiner, duurzamer en energiezuiniger door gebruik van nieuwe technologieën. 

  • In 2025 willen we een volledig fossielvrij wagenpark voor onze collega’s. Zij reizen al zoveel mogelijk met het openbaar vervoer

  • Monteurs rijden zo kort mogelijke routes in milieuvriendelijke busjes. Ook zijn er steeds meer monteurs op de fiets

  • We besparen zoveel mogelijk energieverbruik op onze kantoren en in onze winkels. Ook verminderden we het aantal kantoorlocaties, onder meer door flexibel werken heel toegankelijk te maken en door de samenvoeging van de Vodafone en Ziggo verkoopkanalen

  • We innoveren met energiezuinige en efficiënte oplossingen ons netwerk

Zo bouwen we aan een circulaire economie:

  • We hergebruiken en recyclen 100% van onze netwerkapparatuur

  • 80% van onze uitgeleende apparatuur komt terug van de klant naar ons. We zetten die zoveel mogelijk opnieuw in

  • We recyclen oude of kapotte apparatuur, zoals laptops, smartphones en accu’s en kapotte telefoons van klanten

  • We gebruiken steeds minder verpakkingsmaterialen. Onder meer door slimmer te verpakken (minder loze ruimte). Ook hoeft hierdoor de vervoerder ook relatief minder te rijden

  • We sturen elektronische klant- en leverancierscommunicatie in plaats van op papier

  • We gebruiken duurzamere alternatieven in onze logistieke processen

Om een verschil te maken voor onze samenleving, blijven we werken aan onze People Planet Progress-strategie. Bijvoorbeeld door plastic verpakkingen te vervangen door karton. En door digitale vaardigheden bij te brengen aan jongeren en ouderen.

Marcel de Groot
Executive Director Business-to-Consumer