Samen met onze klanten worden we circulair

VodafoneZiggo wil bijdragen aan de overgang naar een kringloopeconomie. Een wereld waarin we producten zo lang mogelijk gebruiken en grondstoffen steeds opnieuw inzetten. Wanneer die cirkel echt rond is? Dat duurt nog wel even. Geen reden om af te wachten, vinden wij. Wel om dóór te pakken – samen met onze klanten.   

ZOEKEN, PROBEREN EN LEREN

Zendmasten, kabels, mediaboxen en telefoons. Maar ook gebouwen en vervoersmiddelen. Om onze klanten te voorzien van de producten en diensten die zij nodig hebben, is van alles nodig. En we zijn ervan doordrongen dat we met al die spullen en materialen zorgvuldig moeten omgaan. Daarom zoeken we steeds naar mogelijkheden om meer te hergebruiken, de levensduur van onze producten te verlengen en minder afval te produceren.  

Van onze klanten horen we hoe belangrijk duurzaamheid voor hen is. Tegelijkertijd zien we dat het idee van een kringloopeconomie voor iedereen nog wennen is. Je oude telefoon inruilen bijvoorbeeld in één van onze winkels, als je een nieuwe koopt. Hoe mooi het ook is dat die een tweede leven krijgt, de meeste mensen laten hem liever thuis in een laatje liggen. Duurzaam denken en doen zijn dus nog niet ingebakken; het is een leerproces voor ons allemaal. We hopen hierin onze klanten en medewerkers te inspireren.  

PRODUCTEN EN VERPAKKINGEN

Refurbishen – dat is het geschikt maken van geretourneerde producten voor hergebruik. Dit doen we met al onze producten, waaronder modems, Wifi boosters en mediaboxen. Voordat ze van top tot teen gerecycled worden, hebben gemiddeld vier klanten gebruik gemaakt van een product. Elke besparing aan dat product is dus vier keer winst. En besparen, dat doen we. We werken samen met Liberty Global om plastics en verpakkingen te verminderen in onze hele logistiek. De hoeveelheid plastic neemt hierdoor hard af. Zo hebben we het aantal gebruikte plastic kussentjes gereduceerd tot het minimum dat nodig is voor het voorkomen van beschadigingen, en pakten we onze verzenddozen in 2021 maar liefst 90% efficiënter in.   

Nog een besparing: standaard verzenden we veel minder kabels naar nieuwe klanten. Zo’n 4.000 kilometer coax, op jaarbasis. En ook het totaal aantal zendingen brachten we omlaag in 2021. Herbruikbare mediaboxen ontvangen we nog graag retour, maar onbruikbare producten brengt de klant nu zelf naar de stort. Ook bij mobiele telefonie doen we wat we kunnen om verpakkingen te verduurzamen. Vooral bij de accessoires sturen we aan op gerecycled materiaal, kleinere verpakkingen, minder inkt en coatings en het uitbannen van plastics. 

TERUGSTUREN EN HERGEBRUIKEN

Om onze kringlopen te sluiten, hebben we onze klanten nodig. Of beter: hun oude en defecte apparatuur die we in bruikleen hebben gegeven. We doen er alles aan om die te bemachtigen. Zo kunnen Ziggo-klanten hun oude mediabox, router, modem of wifibooster kosteloos terugsturen. Vorig jaar kwam er gemiddeld meer dan 80% retour. Ook oude telefoons geven we graag een tweede leven, via de Inruildeals. Het resultaat is nog bescheiden, maar onze ambitie is groot en noodzakelijk: de CO2-uitstoot van de mobiele telefoniebranche terugdringen, net als het verbruik van schaarse grondstoffen.   

Een bijzondere partner die ons helpt om daar grote stappen in te zetten, is Closing the Loop. Deze organisatie zet e-waste om in waarde, door de milieu-impact van nieuwe telefoons te compenseren en grondstoffen te hergebruiken. We zijn erg verheugd met deze samenwerking. Ook onze eigen werknemers zijn gecommitteerd aan verduurzaming, en dragen steeds meer oplossingen aan. Zo schotelden onze monteurs ons een verbeterpuntje voor: de montageproducten waarmee ze werkten, werden voornamelijk in plastic verpakkingen aangeleverd. “Kan dat niet anders?” Daar maakten we natuurlijk meteen werk van.  

BLIJVEN VERMINDEREN, BLIJVEN VERBETEREN

VodafoneZiggo zet zich in om het gebruik van plastic en verpakkingen te blijven verminderen. En op het gebied van transport valt nog altijd veel te winnen, denken we. Toegegeven, we zetten wel meer hardware in dan voorheen. Zoals de SmartWifi-pods om te zorgen dat er overal in huis perfect bereik is. Iets waar mede door de toename van thuiswerken een grote behoefte aan is bij onze klanten.  

ONS NETWERK EN EIGEN KANTOREN

Internet en telefoon lijken misschien wat ontastbare diensten, maar er is veel hardware nodig om ze ‘in de lucht’ te houden. Van masten en zenders tot hele datacenters. En op dit gebied laten we de wegwerpcultuur al jaren vér achter ons. Via Vodafone Marketplace sturen we alle materialen uit ons Nederlandse netwerk naar andere landen waar Vodafone actief is. Kunnen we daar onze oude servers echt niet kwijt, dan maken we er een andere telecommaatschappij blij mee. Zo schakelden we vorig jaar 3G uit in Nederland. Hierdoor konden we veel oude apparatuur naar andere landen verplaatsen.   

Ook in eigen huis doen we alles om cirkels te sluiten. Recyclen van afval, een circulaire chef – en we bereiden een belangrijke transitie voor: Connected Working 2.0. Een nieuwe werkwijze waarbij thuiswerken centraal staat, de mobiliteit afneemt dankzij digitale middelen, en de kantoren een heel nieuwe functie krijgen. Bij deze nieuwe, op samenwerking gerichte invulling zetten we zoveel mogelijk circulaire materialen in.