Voorwoord

SAMEN DIGITAAL VOORUIT

Samen digitaal vooruit – als mensen, als organisatie, als samenleving. Voor mij is dat in een paar woorden de rol van VodafoneZiggo. En die vervullen we met trots, vertrouwen en ambitie. Daar hoort ook bij dat we aandacht hebben voor onze maatschappelijke impact. Dus voor de technische en de sociale duurzaamheid van de bedrijfsprocessen en onze keten. Hierover zijn we transparanter dan ooit. We vinden dit essentieel voor een goede dialoog en vertrouwensband met de wereld om ons heen.

VEERKRACHT IN VEELEISENDE TIJDEN

Als ‘tweede coronajaar’ deed 2021 weer een groot beroep op onze netwerken. En op de veerkracht van onze organisatie. Nederland heeft thuiswerken omarmd, vele uren online onderwijs gevolgd en meer ontspanning gezocht op mobiele apparaten. Gelukkig konden onze netwerken deze veranderingen goed aan. Nederland kon vertrouwen op een van ’s werelds beste digitale infrastructuur, waarmee onze samenleving en economie zo goed als mogelijk overeind bleven.  

Daarbij denken we graag in digitale oplossingen in veeleisende tijden. Zo stellen we met het 'Instant Network'-programma apparatuur en mensen beschikbaar die in rampgebieden een tijdelijk mobiel netwerk kunnen opbouwen, zoals nu in de grensgebieden van Oekraïne. En afgelopen jaar hielden we met ons netwerk Limburg verbonden tijdens de overstromingen.

SLIMMER EN VEILIGER DAN OOIT

Technologische innovaties kunnen de wereld vooruithelpen, dat is onze overtuiging. Zo zitten we nu midden in de overgang naar een volgende generatie mobiel internet. Precies: 5G. Technologie waarvan we spannende ontwikkelingen verwachten. Van slimmere steden tot meer veiligheid, betere gezondheidszorg en de industrie van de toekomst. Om vooraan te staan in die ontwikkelingen - en ze beschikbaar te maken voor onze klanten - werken we met partners aan de innovaties van morgen.

Hoe meer ons leven zich online afspeelt, hoe groter het belang van privacy en dataveiligheid. De integriteit en veiligheid van onze systemen en netwerken vormen daarom een hoge prioriteit. We benadrukken dit onder meer door met stevige maatregelen op het gebied van e-mailsecurity.

MIDDEN IN DE MAATSCHAPPIJ

Als bedrijf met meer dan 7.000 medewerkers zijn we een wezenlijk onderdeel van de Nederlandse maatschappij. We dragen dan ook graag bij aan de grote vraagstukken die daarin spelen – hand in hand met vele partners. Een grote uitdaging is de achterblijvende digitale vaardigheden van veel Nederlanders. Met onze gratis lesprogramma’s leren we jong en oud hoe je veilig, vaardig en bewust deelneemt in de digitale wereld.  

Die maatschappij zien we ook graag weerspiegeld op onze werkvloer. We vinden het belangrijk dat onze medewerkers zichzelf kunnen zijn, plezier hebben in hun werk en kunnen vooruitkomen. We denken graag in mogelijkheden en niet in beperkingen. Zo ondersteunen we de inzet van mensen die lastiger aan een baan komen. En werken we aan gelijke kansen voor iedereen. 

TRANSPARANT OVER DUURZAAMHEID

Vanuit onze People Planet Progress-strategie werken we aan duurzame verbetering van onze hele organisatie, operatie en keten. Een holistische benadering dus, en die werpt veel vruchten af. Zo bereikten we in 2021 20% van de ambitie om twee miljoen mensen digitaal vooruit te helpen met onze technologie in de periode 2020 tot 2025. Daarnaast verkleinden we dit jaar onze impact op het milieu met 27% ten opzichte van 2018.   

We zijn ons er namelijk van bewust dat we CO₂ uitstoten, energie gebruiken en afval produceren. Voorkomen kunnen we dat niet. Maar we zijn er wél op gebrand om die milieu-impact elk jaar verder te verkleinen. In 2025 willen we die impact, gemeten in CO₂, zelfs halveren. Hiervoor nemen we allerlei energiebesparende maatregelen. Denk aan de inzet van energiezuinige apparatuur en slimmere koelsystemen, inkoop van 100% groene elektriciteit en het gebruik van duurzame voertuigen.  

Ik begon dit voorwoord met transparantie. Een woord dat hopelijk duidelijk naar voren komt als je dit Impact Report doorneemt. Ook dit jaar rapporteren we namelijk weer volgens de internationale rapportagerichtlijn GRI Standards. Dit helpt om onze prestaties en resultaten op het gebied van duurzaamheid inzichtelijk te maken. Inzichten die ik je met trots verschaf, en waarbij ik je veel leesplezier wens. 

Jeroen Hoencamp
Chief Executive Officer, VodafoneZiggo

De digitale revolutie is in volle gang. Voortgestuwd door steeds sterkere netwerken, slimmere innovaties en complexe technologie. Maar voor onze klanten draait het daar niet om. Het gevoel van verbondenheid, dát is de essentie. Met elkaar en met de wereld. Veilig, open, dag en nacht. Een verbondenheid die mensen en ondernemingen echt verder helpt. Die ontspanning geeft en relaties verdiept. Niet voor niets is ‘plezier en vooruitgang met elke verbinding’ het doel van VodafoneZiggo. Samen met onze partners leveren we de producten, diensten, content en technologie die nodig zijn om verbonden te blijven. Nu en in de toekomst.

Jeroen Hoencamp
Chief Executive Officer