De wereld om ons heen

Technologie ontwikkelt zich in rap tempo, duurzaamheid is belangrijker dan ooit, en corona gooit de wereld nog altijd behoorlijk op z’n kop. Om relevant te blijven moet je weten wat er speelt en snel kunnen schakelen. In dit hoofdstuk bespreken we welke trends en ontwikkelingen wij scherp in de gaten houden.  

WORKING FROM ANYWHERE

Wie na 2020 dacht dat de pandemie voorbij was, kwam bedrogen uit. Ook vorig jaar werd ons land weer geconfronteerd met lockdowns, waardoor de groei van ons ‘online leven’ doorzette. Geholpen door een gestage aanwas van digitale tools werd thuiswerken – of beter: ‘working from anywhere’ – steeds eenvoudiger. Onderzoek laat zien dat deze flexibele werkwijze blijvend gaat zijn, ook als corona ons niet meer thuishoudt. Daarmee gepaard is ook het belang van cyberbeveiliging toegenomen. De integriteit en veiligheid van onze systemen en netwerken zijn daarom onze hoogste prioriteit. Dat is wat onze klanten en de maatschappij van ons verwachten.

IEDEREEN EEN SMART HOME

Nog een trend die door de pandemie een boost kreeg, is thuis ontspannen via digitale middelen. Van slimme speakers tot connected thermostaten en wasmachines – in de huizen van onze klanten werden vorig jaar miljoenen Internet of Things-apparaten aangesloten. Voor werk, maar ook om te ontspannen, meer comfort te bieden en te verduurzamen. Hierdoor leven veel mensen al echt in een smart home. Ook maakten consumenten meer gebruik van streamingdiensten als Netflix en AppleTV. Via het televisiescherm, maar net zo makkelijk via allerlei andere apparaten, zoals laptops en smartphones.   

KLANTEN OP ÉÉN

In een steeds digitaler tijdperk veranderen de verwachtingen van klanten. Lang wachten op een antwoord was natuurlijk nooit populair, maar nu telt werkelijk elke seconde. Hetzelfde geldt voor het aanpassen van een abonnement, of het inkopen van een extra dienst. Klantgericht werken staat daarom op één voor VodafoneZiggo. Vorig jaar investeerden we veel in de Mijn Ziggo-app en My Vodafone-app. Snel een dienst bestellen of instelling aanpassen is hierdoor makkelijker dan ooit. 

GROEIENDE CONCURRENTIE

Onze concurrentie nam toe in 2021. Zo begonnen meerdere partijen versneld met de uitrol van glasvezel, om zich met ons glasvezel-kabel netwerk te kunnen meten. Daarnaast verschenen er private-equitypartijen op de markt door zich in te kopen bij onze concurrenten. Een ontwikkeling die we nauwgezet volgen. Ook op het gebied van content dienen zich nieuwe concurrenten aan. 

WERKEN AAN KLIMAAT

Er zijn allerlei trends en ontwikkelingen die komen en gaan. Maar klimaatverandering is iets waaraan we voortdurend aandacht moeten schenken. Niet alleen door erover te praten, maar vooral door aan oplossingen te werken. Ook vorig jaar hebben we weer grote stappen gezet richting onze duurzaamheidsdoelen voor 2025. Impact op onze milieuprestaties bereiken we op drie speerpunten: onze eigen operatie, onze klanten en onze medewerkers. Lees hier wat we op deze gebieden doen om onze stevige ambities werkelijkheid te maken.  

Tijdens de overstroming in Limburg in 2021 kwamen we ook letterlijk in actie. Ondanks de extreme omstandigheden hield ons netwerk goed stand, maar op verschillende plaatsen hadden Limburgers toch problemen. Met een mobiel servicepunt – lees: een grote bus vól experts en apparatuur – reden we de provincie door om mensen te helpen. Alle Ziggo-apparatuur met waterschade werd gratis vervangen.  

ARBEIDSMARKT ONDER DRUK

Een uitdaging van formaat: de krapte op de arbeidsmarkt. Zéker in onze sector die onder meer leunt op mensen uit IT, business en techniek. Juist professionals in deze beroepsgroepen hebben de banen momenteel voor het uitzoeken. Gelukkig hebben wij als VodafoneZiggo veel te bieden. Via een nieuwe careersite tonen we de wereld met gepaste trots dat we een steengoede werkgever zijn. Diversiteit, gelijke behandeling en inclusie speelde daarin vorig jaar ook weer een belangrijke rol: dit is een thema waarin we leidend zijn en blijven. 

DIGITALE TOEGANG

Niet iedereen heeft zo’n ‘handig neefje’ die wel even helpt om een app te installeren. Zoals de CoronaCheck-app, bijvoorbeeld. Massa’s mensen hadden moeite om die te laten werken. Gelukkig vonden velen de weg naar onze winkels, waar ze met liefde geholpen werden. Digitale inclusie staat al langer op onze radar en is inmiddels zelfs een hoofddoel van ons People Planet Progress -programma. Want omdat wij eraan bijdragen dat Nederland digitaler wordt, hebben we ook de verantwoordelijkheid om iedereen mee te nemen. Voor 2025 willen we daarom twee miljoen mensen vooruithelpen in het digitale domein. 

TECH VAN DE TOEKOMST

Natuurlijk volgen we alle relevante trends en ontwikkelingen op technologisch gebied. En waar mogelijk maken we er onderdeel van uit. Zoals het Internet of Things (IoT) – de technologie hierachter is echt volwassen geworden, of beter: mainstream. De verwarming thuis even lager zetten met je smartphone, dat vinden we al heel normaal. Hier zie je de energietransitie en de mogelijkheden van onze telecomsector bij elkaar komen.   

Nog een innovatie waar we middenin zitten, is de volgende generatie mobiel internet. Precies, 5G. Een technologie waarvan we spannende dingen verwachten. Van slimmere steden tot meer veiligheid, betere gezondheidszorg en de industrie van de toekomst. Om vooraan te staan bij die innovaties – en ze beschikbaar te maken voor onze klanten – werken we met partners zoals de 5G HUB aan de innovaties van morgen. 

LAATSTE VOORSPELLING

Natuurlijk, we leven in een onvoorspelbare wereld. Maar één voorspelling durven we wel te doen. We blijven vooroplopen als het gaat om bovenstaande onderwerpen. Van IoT tot 5G. Van duurzaamheid tot digitale inclusie. Van goed werkgeverschap tot ‘alles voor de klant’. Van werken waar je maar wil, tot razendsnel internet – in heel Nederland.