Innovatieve producten en diensten
Niets is belangrijker voor ons dan particuliere en zakelijk klanten die blij zijn met onze producten en diensten. Zij moeten er dag en nacht blind op kunnen vertrouwen. Dus investeren we onophoudelijk in de kwaliteit van alles wat we aanbieden. En mikken we op de best mogelijke ervaring voor elke klant. In deze productontwikkeling gaan innovatie en duurzaamheid hand in hand.
Plezier en verbinding voor onze particuliere klanten
Bereikt in 2021
1,9 miljoen maandelijks actieve Ziggo Go-gebruikers (53% van onze klanten)
1,7 miljoen klanten met de nieuwste generatie tv-kijkervaring
1,2 miljoen SmartWifi-pods aan klanten verstrekt
STERK THUIS(NET)WERK MET SMARTWIFI
Een solide internetverbinding was in 2021 opnieuw een levensader voor onze klanten. En door het vele thuiswerken, thuis leren en videobellen was een goede wifi-dekking binnenshuis essentieel. Dus investeerden we in 2021 stevig in onze nieuwe SmartWifi-producten, waarmee elke bewoner óveral in huis de best mogelijke draadloze internetverbinding heeft. Hetzelfde jaar konden we al bijna 1,2 miljoen SmartWifi-pods aan klanten verstrekken. Deze SmartWifi-devices zijn meteen een goed voorbeeld van hoe onze producten alsmaar energiezuiniger worden en meer gerecycled materiaal bevatten.
DE ESIM IS DUURZAAM EN SLIM
Eerst werden ze een stuk kleiner. En straks heeft niemand ze meer nodig: de alom bekende simkaarten. Want in 2020 introduceerden we de eSIM, een digitale opvolger van deze kunststof rechthoekjes, en vorig jaar hebben we die verder uitgerold. De eSIM is ingebouwd in de smartphone en bevat alle gegevens die het toestel nodig heeft om verbinding te maken met het netwerk. Praktisch voordeel voor gebruikers is dat zij met deze oplossing ook meerdere abonnementen kunnen koppelen aan één toestel, bijvoorbeeld privé en zakelijk. Veiliger is deze innovatie ook, omdat de sim niet van buitenaf toegankelijk is. Het verdwijnen van de fysieke simkaartjes spaart ook grondstoffen uit, en dat juichen we enorm toe.
MEER EN BETERE CONTENT
De manier waarop mensen informatie en entertainment tot zich nemen verandert snel. 27% van de huishoudens heeft al meerdere streamingabonnementen. Ze gebruiken hiervoor allerlei verschillende schermen, waar en wanneer het de kijker het beste uitkomt. In ons entertainment sluiten we hierop aan. We zetten ons in voor een zo breed en sterk mogelijk totaalaanbod aan content, waarbij we ook andere streamingdiensten integreren. Via onze platforms en interfaces kunnen klanten moeiteloos met één klik of één voice command kijken of doen wat zij willen. Zo maken we het genieten van tv- en online content telkens slimmer, makkelijker en persoonlijker.
Samen met onze partners leveren we de beste producten, diensten, content en technologie. Met ons rijke en deels exclusieve entertainment- en sportaanbod bieden we klanten zowel ontspannende als meeslepende ervaringen in de huiskamer. Niet voor niets is ‘plezier en vooruitgang met elke verbinding’ het doel van VodafoneZiggo.
Robin Kroes
Executive Director Strategy, Insights & Integration
ZIGGO GO EN MEDIABOX
Die next-generation tv-kijkervaring maakten we in 2021 mogelijk voor 1,7 miljoen klanten, dankzij de Mediabox Next en een update van de Mediabox XL. De Mediabox Next is veel compacter en het energieverbruik is een stuk lager dan dat van z’n voorgangers, waarmee we dus mooie resultaten boeken op onze duurzaamheidsambities. Een belangrijke rol is ook weggelegd voor onze succesvolle app Ziggo GO, die we steeds verder ontwikkelen en promoten. Deze dienst had in 2021 maandelijks al 1,9 miljoen actieve gebruikers.
UITGEBREID SPORTAANBOD
Het spannende Formule 1-seizoen 2021 – waarin Max Verstappen in de laatste minuut de wereldtitel greep – was nog helemaal bij Ziggo Sport te bekijken. Vanaf 2022 liggen de F1-uitzendrechten bij streamingdienst Viaplay. We werken hiermee samen om onze klanten korting te geven en samenvattingen aan te bieden. Tegelijk bouwen we aan een steeds breder aanbod van sportcontent via Ziggo Sport. En in aanvulling hierop hebben we het rijkgevulde sportkanaal ESPN 1 zonder extra kosten opgenomen in ons standaardpakket.
BELONING VOOR KLANTEN
Hoe kunnen we het nóg leuker maken voor onze klanten? Een van de antwoorden op deze vraag is ons klantprogramma Priority, dat we in oktober 2021 lanceerden. Via Priority krijgen Vodafone- en Ziggo-klanten exclusieve toegang en deals. Zoals voorrang bij het kopen van tickets voor concerten, festivals, voetbalwedstrijden en andere evenementen. We werken in dit programma samen met Ajax, Ziggo Dome, MOJO Concerts en The Park Playground. Dit programma is een bonus boven op ons bestaande entertainment-aanbod. Natuurlijk zijn dit precies uitjes die in coronatijd maar mondjesmaat mogelijk waren. Dus is ons doel om dit programma in 2022 volop onder de aandacht te brengen.
Vooruitgang en vernieuwing voor onze zakelijke klanten
Bereikt in 2021
55 nieuwe IoT-oplossingen
TECHNOLOGIE VOOR GOEDE ZAKEN
Anderhalf miljoen ondernemers houden onze economie draaiende. Of dat nu op weg, vanuit huis of binnen hun onderneming is, het lukt alleen met slimme technologieën en sterke verbindingen. Dat is onze verantwoordelijkheid en die nemen we serieus. Want als veel ondernemers innovatief, duurzaam en efficiënt werken, maken zij écht een verschil. Daarom bieden we Smarter Working oplossingen aan. En maken we van security een prioriteit, want alleen zo kunnen ondernemers continu op de top van hun kunnen presteren. Met sterke, snelle verbindingen en energiezuinige producten zorgen we bovendien dat ondernemers zo duurzaam mogelijk werken.
INTERNET OF THINGS TOEGEPAST
Internet of Things (IoT), apparaten die via internet met andere apparaten of systemen in contact staan en daarmee gegevens uitwisselen, wordt steeds belangrijker voor bedrijven. IoT-oplossingen vergroten de efficiëntie van de bedrijfsvoering, maken de ontwikkeling van nieuwe producten mogelijk en verbeteren de klantervaring. Voor deze technologie zijn onze simkaarten én ons 5G-netwerk met lage latency onmisbaar. Wereldwijd verbond Vodafone meer dan 142 miljoen IoT-apparaten en Vodafone legt elke maand 2 miljoen nieuwe IoT-verbindingen om apparaten, sensoren en systemen draadloos aan elkaar te koppelen.
In 2021 gingen we een samenwerking aan met Moving Intelligence. Deze partij helpt om alles wat rijdt, vaart of wordt vervoerd te beschermen en traceren. Via de Vodafone Business Marketplace nemen ondernemers de hardware en software van Moving Intelligence af en krijgen ze geïntegreerde IoT-dienstverlening en simkaarten. Ze houden zo efficiënt grip op al hun bewegende goederen. Zo werkten we in 2021 samen met Dual Inventive. Hun sensoren en systemen monitoren de kwaliteit van duizenden kilometers spoor. Wij verzorgen het IoT-netwerk waarmee deze gegevens realtime worden doorgestuurd, wat nodig is om snel te kunnen inspringen op mogelijke problemen.
DE NEXT STEP MET IOT.NXT
Met IoT.nxt gaan we nog een stap verder om de adoptie van IoT in Nederland verder aan te jagen. IoT.nxt is een dochterbedrijf van Vodafone Group en Vodacom. Binnen deze samenwerking combineren we de software-vaardigheden en branchekennis van IoT.nxt met de marktaanwezigheid, het partnernetwerk en het internationale IoT-communicatienetwerk van Vodafone. We leveren dus complete en innovatieve IoT-oplossingen, zodat onze klanten betere bedrijfsresultaten kunnen behalen. Dat samenspel stelt ons in staat om op grote schaal nog betere IoT-oplossingen te ontwikkelen. Hiermee kunnen we bedrijven van elk formaat en in verschillende sectoren, zoals bijvoorbeeld de gezondheidssector, maakindustrie, transportsector en energiesector, ondersteunen bij hun digitale transformatie. Sinds 2021 zijn we op stoom met vier grote klanten. Zo verbeteren we het binnenklimaat op het nieuwe hoofdkantoor van Amplifon, het moederbedrijf van Beter Horen. Met meerdere sensoren meten we de luchtkwaliteit.
Dat doen we in Eindhoven in de 5G Hub, een samenwerking met High Tech Campus, Brainport Eindhoven, Ericsson en VodafoneZiggo. Samen met start-ups, ondernemers en gemeenten testen en ontwikkelen we nieuwe technologieën en toepassingen.
In 2021 testten we met de gemeente Nijmegen hoe onbemande mobiele camera’s dankzij 5G realtime hogeresolutiebeelden kunnen sturen naar een centrale post. Daar kunnen autoriteiten aan de hand van die beelden aanzwellende verkeersstromen tijdig omleiden en opstoppingen voorkomen. Zo maakt 5G-technologie grote evenementen veiliger voor deelnemers en publiek.
Ook voor de toekomst van entertainment ontwikkelen we oplossingen. De entertainmentsector van vandaag is vooral gericht op een publiek dat fysiek aanwezig is bij een evenement. Met 5G kunnen we de manier waarop we naar live entertainment kijken en ermee omgaan veranderen. Dankzij de hogere internetsnelheid van 5G en network slicing kunnen wij met onze partners oplossingen ontwikkelen in de sfeer van Augmented Reality en Virtual Reality. Denk bijvoorbeeld aan het – met een VR-bril – realtime meekijken naar wedstrijden vanuit het gezichtspunt van verschillende supporters, waarbij je makkelijk van tribuneplaats wisselt en zo de sfeer vanuit meerdere hoeken kunt ervaren, en dat vanuit je eigen woonkamer.
SMART, SECURE EN DUURZAAM
Zeker tijdens de pandemie, maar ook daarna, moeten we overal kunnen werken. Met vlekkeloze én veilige verbindingen. In 2021, het tweede pandemiejaar, scherpten we daarom met onze zakelijke klanten Smarter Working aan. Met de Smarter Working Solutions – zoals een goede data-infrastructuur en slimme telefonie – kunnen teams overal samenwerken, zijn collega’s altijd bereikbaar en hebben zij veilig toegang tot gegevens. Dit geeft organisaties de ruimte om te groeien, talent aan te trekken, kosten te verlagen en productiviteit te verhogen.
Veilig delen en toegang krijgen tot gegevens is wat ons betreft de voorwaarde voor een duurzaam opererend bedrijf van de toekomst. Wij zetten daarom alles op alles om klanten veilig te laten werken, op afstand en op kantoor. En we zorgen dat elk pakketje data dat klanten via ons netwerk verzenden, aangetekend z’n bestemming bereikt.
NOG MEER IMPACT IN DE TOEKOMST
We werken er hard aan dat zowel ondernemers als wijzelf inzicht hebben in de klimaatimpact die zij hebben met onze producten en diensten. Zo onderzoeken we of dat met een carbon calculator kan. Daarnaast werken we eraan om onszelf bij élke businesscase af te vragen hoe duurzaam deze is. En hoe hij nog duurzamer kan. Dit willen we ook steeds vaker doen in een ecosysteem van partners, zoals in de 5G Hub. Ook klanten willen we hier meer bij betrekken. Nu maken we nog vooral technologie voor mensen, en in de toekomst steeds meer mét mensen.