We inspireren en activeren onze medewerkers

Onze mensen spelen een sleutelrol in de transitie naar een duurzamer VodafoneZiggo. We steken er daarom veel tijd en energie in om hen te informeren, betrekken en inspireren. Zo organiseerden we in 2021 voor de tweede keer ons jaarlijkse People Planet Progress-festival. Met veel aandacht voor de milieu-impact die wij samen én persoonlijk maken. Een belangrijke manier waarop we die impact kunnen verkleinen, is in de dagelijkse mobiliteit. Want die heeft een groot aandeel in onze totale CO2-uitstoot.   

MINDER ÉN SCHONER VERKEER

Samen met dertig andere duurzame koplopers in het Nederlandse bedrijfsleven werken we binnen de coalitie Anders Reizen aan duurzame mobiliteit. We stimuleren onze medewerkers zoveel mogelijk om met het openbaar vervoer van en naar hun werk te reizen.  Daarom krijgen alle medewerkers op de kantoren en in de winkels een NS-Business Card en liggen onze nieuwste kantoren op loopafstand van treinstations. Afhankelijk van de abonnementskeuze profiteren medewerkers van voordelen zoals 40% korting voor drie medereizigers buiten de spits of een eersteklas NS Vrij Reizenkaart. Mede hierdoor hebben we de afgelopen jaren het aantal leaseauto’s flink doen verminderen. En daalde de CO2-uitstoot door personenauto's met 14%. Onze overkoepelende ambitie is een compleet ‘fossielvrij’ wagenpark van personenauto's. Om dit te bereiken leveren we vanaf 2022 alleen nog elektrische leaseauto's aan onze ambulante medewerkers.  

De schoonste reis is een niet-gemaakte reis. Als eerste bedrijf in Nederland kondigden we een hybride werkbeleid aan voor lange tijd, dus ook na de pandemie. Door erop te mikken dat medewerkers de helft van de tijd thuiswerken, verminderen we onze reisbewegingen drastisch – en daarmee ook de uitstoot.  

MILIEUVRIENDELIJK OP PAD

Ons wagenpark blijft dus krimpen, maar een deel van onze medewerkers kan niet zonder auto. Denk aan onze storingsmonteurs, die zo snel mogelijk ter plaatse moeten zijn als er ergens problemen ontstaan. Wel kunnen we ook hier slimme besparingen bereiken. Zo bieden we steeds vaker technische ondersteuning op afstand. Door checks uit te voeren en klanten te begeleiden in de stappen die een monteur anders zelf bij hen thuis zou uitvoeren. In 2021 zagen we bij onze monteurs een vermindering van 6% aan CO2-uitstoot door minder reizen.   

Onze noodzakelijke klantbezoeken proberen we samen met installatiepartners Circet en Guidion uiteindelijk 100% milieuvriendelijk te maken. Allereerst ondernemen we initiatieven om de reisafstanden te verkorten en de uitstoot per kilometer drastisch te verlagen. Ook doen we experimenten met voertuigen die op alternatieve bronnen rijden, zoals waterstof en elektrisch rijden. En in grote steden willen we steeds meer de SunRider inzetten: een elektrische bakfiets met zonnepanelen. Dit is een innovatieve oplossing die niet alleen veel uitstoot scheelt, maar vaak ook nog eens tijd, zodat we klanten sneller kunnen helpen.