Een werkgever waar je je thuis voelt

Corona voerde de boventoon in 2021. Een grote opdracht – en verantwoordelijkheid – om onze mensen gezond, veilig, en verbonden te houden. Gelukkig zetten we vóór de pandemie al stappen richting hybride werken. Dit jaar konden we daarop voortbouwen. Van lessen over leiderschap tot solidaire oplossingen – álles om dat ultieme gevoel te geven: a sense of belonging. Als voorloper zijn we veel uitgenodigd om inspiratie te geven over hybride werken. Ook werden we uitgeroepen tot vitaalste werkgever van Nederland

Een pandemie dwingt tot aanpakken en aanpassen, maar ook tot vooruitkijken. Hoe gaan we verder als de wereld weer tot rust komt? Een ding is duidelijk, hybride werken is een blijvertje. Dat is positief, alleen al vanwege de CO2-uitstoot die het bespaart. Maar het blijft een uitdaging. Want hoe richt je je kantoor dan in? En hoe blijven thuiswerkers gemotiveerd, in contact en in balans? De oplossingen krijgen nu al gestalte. Dit jaar zag ook een heel nieuwe systematiek het licht, die ervoor zorgt dat onze mensen zich op een ongekende manier kunnen ontwikkelen. Binnen én buiten VodafoneZiggo. 

VOORUITSCHIETEN IN EEN DRIETRAPSRAKET

Je carrièrepad uitstippelen, vorderingen monitoren, en jezelf grenzeloos ontwikkelen – professioneel én persoonlijk. VodafoneZiggo vindt het van groot belang dat alle medewerkers bewust en actief blijven groeien. Daarom bieden we ongekende kansen om vooruit te komen. Kijk maar naar deze drie nieuwe programma’s: 

Career4U is ons nieuwe career framework. Een platform dat je mogelijke carrièrepaden inzichtelijk maakt en laat zien wat er nodig is om te groeien in je functie of een overstap te maken naar een andere positie. Ook vormt het de input voor GROW. Dit beoordelingssysteem focust niet op prestatie, maar op ontwikkeling. Waar sta je op dit moment, en wat moet je leren om verder te komen en je doelen te behalen? Aan de slag gaan met je ontwikkeling, dat wordt wel heel makkelijk gemaakt door ons leerplatform Progress for You. Dit platform, dat we ook wel de ‘Netflixificatie van leren’ noemen, heeft eindeloze leermogelijkheden voor iedereen die bij VodafoneZiggo werkt. Ruim 8.000 trainingen, workshops en e-learnings, waar alle medewerkers vrijelijk gebruik van mogen maken en zo relevant te blijven voor de organisatie en de arbeidsmarkt.

CONNECTED WORKING EN THUISWERKEN

In het nieuwe hybride werken is het team net zo belangrijk als het individu, vinden wij. We werken wanneer, waar en hoe het voor het team het meest effectief is. Teams komen naar kantoor voor ontwikkeling van sociale contacten, het werken aan onderwerpen die complex zijn of veel creativiteit vragen of die gaan over persoonlijke ontwikkeling. Vergaderen op kantoor vermijden we; dat gaat prima virtueel. Het kantoor wordt dus meer een ontmoetingsplaats. 

Een HeartBeat-onderzoek onder ons personeel bracht aan het licht dat dertig procent van de thuiswerkers het gevoel had ‘altijd aan te moeten staan’. Dit laat zien dat grenzen bewaken niet eenvoudig is, maar ook dat thuiswerken een andere vorm van management vereist. Aandacht is essentieel, dicht op de huid zitten is dat niet. De resultaten tellen, dus leren we onze managers om daarop te sturen. Medewerkers leren we juist om meer zélfsturend te zijn. Om tijd tussen meetings te nemen, een gezonde balans tussen werk en leven te vinden en vooral op tijd die laptop dicht te klappen. 

SENSE OF BELONGING

Tv-shows opzetten om het personeel op het puntje van de bureaustoel te houden? VodafoneZiggo doet het. Vanuit de Ziggo Studio namen we Business Meetings op, onder de noemer Stay Connected. Ook genoten er duizenden collega’s van een loterij, een optreden van Guido Weijers en onze grote kerstshow. Het maakplezier is even groot als het succes, dus broeden we alweer op nieuwe ideeën. Alles om de energie stromende te houden, en onze mensen een sense of belonging te geven. 

DEMOCRATISCHE CAO

Iedereen heeft een stem, en die moet gehoord worden, vinden wij. Ook bij beleidsbepalingen binnen VodafoneZiggo. Maar het aantal mensen dat bij een vakbond is aangesloten is enorm gedaald, landelijk naar zo’n veertien procent. Hierdoor is maar een kleine groep werknemers vertegenwoordigd als een vakbond aanschuift om over de cao te onderhandelen. Met een terugtrekkende overheid vinden we de expertise van een bond wél belangrijk. De Unie heeft hiervoor een elegante nieuwe oplossing: de draagvlak-cao. Hierbij betrekt de bond álle medewerkers – lid of geen lid. We zijn een van de eerste organisaties het aandurft om deze aanpak in te zetten naast de traditionele bonden. En met 41 procent participatie spreken de resultaten nu al voor zich. 

Tijdens de COVID-lockdown hebben we met elkaar kunnen leren wat de voor- en nadelen zijn van virtueel werken. Die inzichten liggen aan de basis van ons hybride werken beleid met een positieve impact op onze mensen, organisatie, samenleving en milieu.

Thomas Mulder
Executive Director Human Resources

INZETTEN OP ENGAGEMENT

Vooruitkijkend staat de organisatieontwikkeling op de agenda, met prioriteit voor de digitale en agile transformatie van ons bedrijf. Daarnaast zien we dat we qua engagement nog winst kunnen boeken in onze frontline: van monteurs en mensen in de winkels tot leidinggevenden. Als hun betrokkenheid bij klanten toeneemt, ontstaat een nog betere klantervaring. Zowel thuis als in de winkels. Daar willen we volgend jaar extra aandacht aan geven. Bijvoorbeeld door een nieuw leiderschapsprogramma te introduceren voor people leaders in de frontline. En door een nieuwe aanpak in onze interne communicatie, waarmee we specifieke medewerkersgroepen beter bereiken.