Succesvol en solide

2021 was een succesvol jaar. Niet alleen operationeel – met uitstekend presterende netwerken – maar ook financieel. We behaalden op dit vlak al onze doelstellingen. Het resultaat: een stevige financiële basis waardoor we onze strategie succesvol kunnen uitvoeren en onze People Planet Progress-doelstellingen kunnen waarmaken. 

HET BELANG VAN STERKE CIJFERS

Gezonde financiële prestaties zijn de ruggengraat van ons bedrijf. Het is de voorwaarde voor alles wat we willen bereiken voor onze klanten, onze medewerkers en de maatschappij. Het zorgt er tegelijk voor dat we over voldoende investeringskracht beschikken om ook op de lange termijn relevant en toonaangevend te blijven.   

Onze financiële prestatie zegt iets over de mate waarin we als organisatie ‘gezond’ zijn en de juiste prioriteiten hebben. Dit geeft VodafoneZiggo een sterk fundament voor duurzame groei en ontwikkeling. 

ONZE FINANCIËLE PRESTATIES

In 2021 behaalden we voor het vijfde jaar op rij al onze financiële doelstellingen. De totale omzet groeide met 2% ten opzichte van het jaar ervoor. Door de groei van onze omzet en continue aandacht voor kostenbeheersing steeg het bedrijfsresultaat met 2% naar 1,915 miljard euro (2020: 1,877 miljard euro). 

Ook dit jaar kozen meer huishoudens ervoor om onze producten en diensten af te nemen. Het aantal ‘geconvergeerde’ huishoudens – dat zijn huishoudens die zowel klant van Vodafone en Ziggo zijn – groeide met 31.100 naar een totaal van 1.489.500 (2020: 1.458.400). Het aantal geconvergeerde simkaarten nam met 145.100 toe tot een totaal van 2.472.900 (2020: 2.327.800). Na een recordgroei in 2020 zagen we de groei van het aantal mobiele postpaid-simkaarten in 2021 iets afnemen, van 273.000 tot 228.000. Het aantal internetafnemers daalde met 35.000. 

INVESTEREN IN SNELHEID

Van onze omzet investeerden we 20,5% terug in onze netwerken, producten, het optimaliseren van onze dienstverlening en de digitale transformatie. Hierbij focussen we op nieuwe technologieën zoals 5G, hogere snelheden en betere dekking. Inmiddels kan bijna driekwart van onze klanten kiezen voor 1Gbps internetsnelheden, op basis van de DOCSIS 3.1-standaard. Voor het einde van 2022 is dat 100%. In april kregen onze klanten ook een gratis snelheidsupgrade, van gemiddeld 40%. Ook investeerden we afgelopen jaar in SmartWifi-pods, voor de allerbeste wifi-dekking. Inmiddels hebben bijna 1,2 miljoen klanten deze technologie in huis. Beide initiatieven vertalen zich in toegenomen klanttevredenheid. In 2022 zullen we naar verwachting 22-24% van onze omzet investeren. De focus van de investering ligt op de uitbreiding van onze netwerkcapaciteit, onze apparaten bij klanten thuis en SmartWifi-pods. 

DUURZAME FINANCIERING

Vanuit ons Sustainable Finance Framework gaven we onze eerste duurzame obligatielening uit: €2,1 miljard in totaal. Na de uitgifte van ‘groene’ obligaties in 2020, introduceerden we eind 2021 de innovatieve ‘Sustainability Linked Obligaties’. Hiermee verbinden we onze financieringsstrategie direct met onze doelstellingen op het gebied van People Planet Progress: onze CO2-uitstoot in de totale keten (Scope 1, 2 en 3 emissies) voor 2025 halveren ten opzichte van 2018.  
 
Naast de gebruikelijke renteboete voor als doelen niet worden bereikt, is er ook een stimulans ingebouwd voor als we duurzaamheidsdoelstellingen wel behalen. Dit wordt namelijk beloond met lagere aflossingskosten. Alle besparingen die dit oplevert, investeren wij weer in groene en duurzame projecten. Deze innovatieve ‘wortel-en-stok-methode’ is een extra stimulans om onze duurzaamheidsdoelen te behalen. Wij introduceren hiermee nieuwe en toonaangevende financieringsvoorwaarden op de markt voor duurzame investeringen. 

NAAR EEN GLASHELDER INZICHT

Rapporteren doen we graag zo transparant mogelijk. Daarom bereiden we ons momenteel voor om onze verslaggeving te laten aansluiten bij de nieuwe toekomstige verplichtingen vanuit de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSR-D). Deze geïntegreerde manier van rapporteren geeft stakeholders, maar ook onszelf, nog meer inzicht in de stand van onze zaken.  
 
Daarnaast gaat ons inkoopteam verder met hun missie om de duurzaamheidsprestaties van onze leveranciers inzichtelijk te krijgen. Dit doen we met behulp van het onafhankelijk bureau Ecovadis. Ecovadis heeft in 2021 bijna 200 van onze top-500 leveranciers gecontroleerd op milieugebied en op sociaal gebied en vervolgens aangesloten. In 2022 willen we de resterende leveranciers binnen onze top-500 aansluiten bij Ecovadis. Ook willen we in snel tempo verduurzamen. Op deze manier werken we aan nog meer transparantie en nemen we verantwoordelijkheid voor onze keten. 

Ik ben trots dat we verder bouwen aan een duurzame kapitaalstructuur. Onder een nieuw duurzaam financieringsraamwerk hebben we recent € 2,1 miljard aan obligaties uitgegeven. Daarmee verbinden we onze financieringsstrategie direct aan onze klimaatambities om onze CO2-uitstoot met 50% te verminderen. Zo blijven we investeren in onze ambitie om een steeds duurzamer bedrijf te worden.

Ritchy Drost
Chief Financial Officer